Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Wyniki stress testów elektrowni jądrowych

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
14-06-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Wyniki stress testów elektrowni jądrowych
fot. Włodzimierz Włoch
147 reaktorów jądrowych, 10 miesięcy analiz, 3 etapy badań, 17 raportów, 15 państw Unii Europejskiej. W najbliższych dniach Rada Unii Europejskiej przyjmie raport zbiorczy stress testów elektrowni atomowych opracowany przez ekspertów Komisji Europejskiej.

Stress testy elektrowni jądrowych (próby wytrzymałości w warunkach skrajnych zagrożeń) trwały od czerwca 2011 roku do kwietnia 2012 roku. Badaniami objęto 147 czynnych reaktorów w 15 krajach Unii Europejskiej oraz w Szwajcarii i na Ukrainie. Podobne analizy przeprowadzono również w USA, Chinach i Korei Pd. Ich celem było sprawdzenie czy zastosowane marginesy bezpieczeństwa są wystarczające przy ekstremalnych, nieoczekiwanych katastrofach naturalnych oraz weryfikacja gotowości ludzi i środków do opanowania możliwych skutków takich zagrożeń. W najbliższych dniach Rada Unii Europejskiej przyjmie raport zbiorczy opracowany przez ekspertów Komisji Europejskiej, potwierdzający, że elektrownie jądrowe są bezpieczne.

 

Stress testy przeprowadzane były w trzech etapach. W pierwszym analizy przeprowadzały firmy energetyczne eksploatujące reaktory. W drugim zebrane dane weryfikowały krajowe urzędy dozoru jądrowego. W ostatniej fazie badania przeprowadzały 20-to osobowe zespoły ekspertów Komisji Europejskiej. Badali oni wytrzymałość elektrowni w warunkach skrajnych zagrożeń takich jak:
• trzęsienia ziemi większe niż możliwe na danym terenie,
• powodzie (w tym tsunami),
• utratę zasilania elektrycznego
• utratę układu odbioru ciepła z elektrowni
• zbadanie odporności elektrowni na ciężką awarię ze stopieniem rdzenia włącznie.

 

W wyniku stress testów w przypadku wykrycia potrzeby ulepszeń dozór jądrowy podejmował decyzję czy potrzebne jest zamknięcie elektrowni, czy też wystarcza przeprowadzenie modyfikacji i w jakim terminie to ma nastąpić. Okazało się, że wszystkie reaktory przeszły pomyślnie próby maksymalnych obciążeń. Poprawy wymagały natomiast elementy zewnętrzne, takie jak wprowadzenie dodatkowych, przewoźnych generatorów prądu czy doszkolenie pracowników z procedur postępowania w sytuacjach awaryjnych.


- Choć bezpieczeństwo elektrowni jądrowych analizowane i sprawdzane jest przed ich budową, podczas rozruchu jak i systematycznie co 10 lat w ciągu całego okresu ich pracy to po zdarzeniach jakie miały miejsce w Japonii w marcu zeszłego roku zdecydowano o przeprowadzeniu stress testów. Analizy wykonane przez ekspertów Komisji Europejskiej miały za zadanie wykluczyć ponowne wystąpienie awarii ze stopieniem rdzenia reaktora” – tłumaczy prof. dr inż. Andrzej Strupczewski z Narodowego Centrum Badań Jądrowych, Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa Jądrowego NCBJ – Takie badania maksymalnych obciążeń były wykonane po raz pierwszy. Uwzględniały one nie tylko oczekiwane zjawiska naturalne ale również obejmowały swoim zakresem katastrofy i kombinacje zdarzeń wykraczających daleko poza zakres rozpatrywany w projekcie i podczas okresowych analiz bezpieczeństwa elektrowni jądrowej. Ich wyniki świadczą o bezpieczeństwie elektrowni jądrowych - dodaje.

 

Ponieważ rekomendacje ulepszeń dotyczyły raczej wyposażenia dodatkowego i procedur postępowania niż samych konstrukcji reaktorów, nie należy spodziewać się wzrostu cen reaktorów oferowanych na rynku. Jest to skutek właściwego odrobienia przez przemysł jądrowy lekcji z Czarnobyla i uwzględnienia wyciągniętych z niej wniosków w konstrukcjach III generacji. To dobra wiadomość dla polskiego programu jądrowego.

 

Teksty raportów, ocen dozoru i ocen międzynarodowych są dostępne na stronie internetowej ENSREG: http://www.ensreg.eu/EU-Stress-Tests

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Koło zyska powiatową obwodnicę

Drogi i autostrady

Koło zyska powiatową obwodnicę

Elżbieta Pałys 29 sierpnia 2023

Gdańsk. Wiadomo kto przebuduje drogi do portu

Intermodal i logistyka

Szczecin otworzył Aleje Wojska Polskiego. Nostalgia za tramwajami

Miasto

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Koło zyska powiatową obwodnicę

Drogi i autostrady

Koło zyska powiatową obwodnicę

Elżbieta Pałys 29 sierpnia 2023

Gdańsk. Wiadomo kto przebuduje drogi do portu

Intermodal i logistyka

Szczecin otworzył Aleje Wojska Polskiego. Nostalgia za tramwajami

Miasto

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5